Leven zonder schaamte en schuldgevoelens

Leven zonder schaamte en schuldgevoelens

Schaamte en schuldgevoelens kunnen je ieder moment overvallen. Het begint vaak bij de negatieve gedachte dat je iets fout gedaan hebt. Dat wordt gevolgd door het gevoel dat je het liefst door de grond zou zakken. Als er een manier was om terug te gaan in de tijd dan zou je dat doen. Helaas kan dat niet en horen fouten nou eenmaal bij het leven. Je kunt het niet voorkomen, hoe zeer je je ook voorneemt 'het voortaan goed te doen'. Daarom is het belangrijk te leren hoe je om kunt gaan met gevoelens van schaamte en schuld, zodat je je niet onnodig slecht blijft voelen.

Wat is schaamte?

Je ervaart schaamte wanneer je je onzeker voelt over iets wat je zegt of doet. Je kunt je ook schamen voor iets wat onderdeel is van je identiteit. Zelfs plaatsvervangende schaamte, schaamte om iets wat een ander doet, kan je behoorlijk kwellen. Waar het ook over gaat, je voelt je opgelaten en wenst dat niemand er ooit achtergekomen was. Helaas is het niet anders en moet je ermee dealen.

Wat is schuld?

Schuldgevoelens spelen op wanneer je iets doet wat niet mag of een regel overtreedt. Je bent je er bewust van dat je iets fout gedaan hebt en vaak schaam je je daar over. Dat is heel logisch, want je wilt niet dat andere mensen slecht over je denken. Dit zit gewoon in ons systeem. Alleen soms slaat dat systeem een beetje door. Je kunt je zelfs schuldig gaan voelen als je onbelangrijke of zelfs niet bestaande regels overtreedt. Je voelt je dan té snel verantwoordelijk en denkt dat alles wat niet lukt of gaat volgens plan jouw schuld is. Dit is natuurlijk niet de bedoeling.

Acceptatie

Het grootste probleem is het blijven hangen in de negatieve gevoelens. Het is normaal dat je je soms even schaamt of schuldig voelt. Die gevoelens zijn zelfs nuttig, want ze kunnen je helpen om in de toekomst iets beter aan te pakken. Het zijn in feite levenslessen. Laat jezelf dan ook even balen, leer ervan en laat het dan los. Het opschrijven van de dingen waar je mee zit kan ook enorm helpen om het van je af te zetten. Wel is het dan cruciaal dat je die notities dan niet ziet als een lijst van al je fouten, maar als een lijst van alles wat je geleerd hebt.

Schaamte en schuldgevoelens

Je bent niet je fouten

Het is belangrijk om onderscheid te maken tussen de schaamtevolle gebeurtenissen en jij als persoon. Iedereen maakt fouten en het maakt je niet gelijk een slecht persoon. Oefen dus ook met het vergeven van jezelf. Door jezelf naar beneden te blijven praten, ga je je niet beter voelen en evenmin beter gedragen. Probeer in plaats daarvan op je goede eigenschappen te focussen en te concentreren op wat je hebt gedaan om iets op te lossen. Daar kun je trots op zijn, zo stijgt je zelfvertrouwen en zul je steeds minder schaamte en schuld ervaren.

Houd je niet schuil

Het opkroppen van schaamte en schuldgevoelens maakt het echt niet beter. Uiteraard kan het lastig zijn om erover te praten juist omdat je je schaamt! Maar zelfs als je echt iets hebt gedaan wat niet goed is, kunnen anderen je helpen anders naar de zaak te kijken. Als je het je vrienden of familie alsnog niet durft te vertellen, overweeg dan om een psychotherapeut te benaderen. Deze persoon kan je verder helpen en zal naar je luisteren zonder te oordelen.

Over Egilah

Wil jij van je schaamte of schuldgevoelens af maar vind je het altijd lastig er over te beginnen tegen de mensen om je heen? Twijfel dan niet langer en maar een afspraak. Ik sta voor je klaar en kan je begeleiden met het loslaten van schaamte en schuld. Ook kun je bij me terecht wanneer je wilt werken aan rouw, systeemtherapie of wanneer je andere psychosociale problemen ervaart.

Deel dit artikel